Освітні втрати, причини їх виникнення та практичні поради щодо того, як розпалити пристрасть до навчання в серцях учнів
Усі прагнуть ефективно навчати своїх дітей, озброювати їх знаннями та навичками, які допоможуть їм будувати свій майбутній шлях. Однак, для батьків і вчителів в Україні виклики війни спричинили тривожне явище – освітні втрати. Ці втрати виходять за рамки простого порушення освітнього процесу, вони містять емоційні виклики для учнів, перешкоди для академічного прогресу та довгострокові наслідки у майбутньому.
Освітні втрати — це прогалини у знаннях і навичках, які виникають в учнів під час освітнього процесу у порівнянні зі стандартами освіти та очікуваними результатами навчальних здобутків.
Термін “освітні втрати” став широковживаним та обговорюваним серед педагогічної спільноти ще у 2020 році. Причиною цьому стало дистанційне навчання під час пандемії. В 2022 році додалася повномасштабна війна. Зміна місця проживання, припинення уроків під час повітряних тривог, перебої з електропостачанням, травми, втрата рідних, руйнування освітньої інфраструктури, невизначеність і страх - все це збільшує розриви в освітньому розвитку. Освітяни Іванівського ліцею №1 роблять усе можливе в умовах війни, щоб забезпечити право молодого покоління на освіту, водночас інтуїтивно усвідомлюючи, що проблеми в галузі освіти наростають. В рамках роботи над науково-методичною проблемою: «Організація освітнього процесу для компенсації навчальних, виховних та психосоціальних втрат учнів у воєнний та післявоєнний період: теоретичні основи та практичні аспекти» розроблено, затверджено і введено в дію план подолання освітніх втрат по освітньому закладу:
- розроблено діагностичні тести для визначення рівня опорних знань у здобувачів освіти та вимірювання освітніх втрат із базових предметів початкової школи, а саме: українська мова, математика, інтегрований курс «Я досліджую світ»;
- згідно календарного планування у вересні 2023 року проведено перші діагностувальні роботи без оцінювання: з метою виявлення навчальних прогалин;
- проведено первинну діагностику аналізу результатів діагностувальних робіт з метою виокремлення уроків для повторення, коригування, уроків консультаційного характеру; продумано різнорівневі завдання, підібрано додаткові інтернет-ресурси, що дають можливість самостійного повторення вивченого в цікавій та ігровій формах;
- з’ясовано пріоритетність тем, з яких виявлено найнижчі результати;
- здійснено адаптивне гнучке коригування КТП, яке передбачало перерозподіл навчального часу між темами, закріплення раніше вивчених тем (на уроках, індивідуальні консультації учнів за запитом, компенсаторні заняття);
- використано години з варіативної складової навчального плану;
- забезпечено внутрішній моніторинг результатів навчання здобувачів освіти з використанням діагностичного інструментарію;
- у грудні 2023 року проведено вторинну діагностику надолуження освітніх прогалин у навчанні молодших школярів, результати узагальнюючих даних стали предметом роботи у ІІ семестрі 2023/2024 навчального року ;
- з метою перевірки подолання освітніх втрат, у травні 2024 року, проведено діагностувальні роботи на відстеження динаміки результативності впровадження Програми, проаналізовано відсоток дітей, які покращили свої знання.
Протягом 2024/2025 навчального року заплановано впровадження другого проєктувального етапу за цією темою.
В свою чергу батькам можна запропонувати наступні поради:
Створити максимально безпечне та сприятливе середовище
Для цього визначте певні місця в будинку, так як усі учні закладу наразі навчаються онлайн. Це місце повинно бути обладнане предметами та ресурсами, які сприятимуть заспокоєнню. Також заохочуйте відкрите спілкування. Ініціюйте регулярні обговорення з дітьми їхніх почуттів і переживань. Використовуйте відкриті запитання, щоб підштовхнути до розмови, і активно слухайте, не засуджуючи. Такий підхід допомагає дітям висловлювати страхи і занепокоєння, розвиваючи емоційну стійкість.
Сприяйте взаємодії з однолітками
Взаємодія з однолітками є життєво важливою для соціального та когнітивного розвитку дитини. Навіть за складних обставин можна налагодити зв'язки між дітьми. Підтримуйте участь у групових проєктах, командних домашніх завданнях, які вимагають співпраці, дозволяючи учням працювати разом над досягненням спільних цілей. Це не лише покращує соціальну взаємодію, але й створює відчуття спільноти та спільної мети. Заохочуйте участь дітей у віртуальних навчальних групах, де учні можуть співпрацювати над отриманим завданнями та обмінюватися думками.
Виступайте за підтримку психічного здоров'я
В умовах війни пріоритетність психічного здоров'я має першорядне значення. Звертайтеся до шкільного психолога чи встановіть партнерські стосунки з місцевими громадськими організаціями що надають допомогу з питань психічного здоров'я. Працюйте разом над реалізацією програм, спрямованих на емоційне благополуччя, надаючи дітям необхідну підтримку та механізми подолання труднощів у складні часи.
Перед обличчям несприятливих обставин проявляється стійкість українського народу, і вкрай важливо поширити цю стійкість на сферу освіти.
Ми (громадськість, батьки, вчителі та адміністрація закладу освіти) зможемо допомогти наступному поколінню подолати труднощі сьогодення та вирости стійкими, всебічно розвиненими особистостями з пристрастю до навчання!