Навчальний рік 2024-2025. Терміни. Умови. Нововведення
Цьогоріч школи отримують ще більше свободи в плануванні навчального року — зокрема вони зможуть самостійно коригувати його структуру. Головне — враховувати безпекову та енергетичну ситуацію, вплив війни на учнів і можливі освітні втрати. Зрозуміло, все також буде коригуватися після проходження зими.
Зокрема педагогічні ради шкіл зможуть самостійно визначати:
- структуру й тривалість навчального року в межах дат, які визначив уряд (тобто з 2 вересня 2024 року до 30 червня 2025 року);
- структуру й тривалість навчального тижня, а також дня і занять;
- тривалість відпочинку учнів і учениць;
- форми організації освітнього процесу.
При цьому на канікули відведено щонайменше 30 днів упродовж навчального року. Визначати їх початок і завершення можуть в усіх школах по-різному, але орієнтовні терміни канікул є такими:
- осінні канікули: 28 жовтня — 3 листопада 2024,
- зимові канікули: 30 грудня 2024 — 10 січня 2025,
- весняні канікули: 24 березня — 30 березня 2025,
- літні канікули: 30 травня — 31 серпня 2025.
Загалом, як відомо, у МОН налаштовані якомога більше учнів вивести на очну систему – під це запустили стратегію “Школа офлайн”. Ми розуміємо, що дистанційна освіта — одна з причин появи та поглиблення освітніх втрат в наших дітей і такий формат не може бути довгостроковою стратегією для держави, але наступний навчальний рік учні Іванівської громади (657 осіб) будуть здобувати освіту у своїх звичних дистанційних класах і з нашими вчителями. Педагоги Іванівського ліцею №1 максимально враховують особливості дистанційного навчання для дітей як на ТОТ і тих, які знаходяться за межами України. А от з 1 вересня 2025 року навчання буде вже за місцем фактичного проживання очно.
Для учнів на ТОТ є можливість перейти на педагогічний патронаж – індивідуальну форму навчання. Це передбачає індивідуальний план занять на тиждень із вчителем: 5 годин – для учнів 1-4 класів, 8 годин – для учнів 5-9 класів, 12 годин – для учнів 10-11 класів.
Учні за кордоном, які вчяться дистанційно в українській школі і здобувають освіту в країні перебування, мають окремі навчальні предмети, передбачені типовою програмою. Тобто вони навчатимуть за скороченими освітніми програмами українознавчого компонента. Це програми з української мови та літератури, історії України та географії. Українські школярі за кордонам, які вчаться у місцевих школах, мають право зарахувати оцінки з інших предметів, які вивчили там.
Що відомо про нові предмети, оцінки та застосунок “Мрія”?
З вересня 2024 року в українських школах буде оновлено програму курсу Захист України для учнів 10−11-х класів. Згідно з нею діти вивчатимуть види дронів та сфери їхнього застосування, домедичну допомогу в умовах бою. Вони стрілятимуть зі зброї, вивчатимуть, що таке інформаційна війна та як протистояти ворожим ІПСО. Кількість практичних мають на меті збільшити до до 60%. Заняття планують раз на місяць замість 1 разу на тиждень. Проте вимоги до кількості годин зберігаються – 1,5 години на тиждень. Їх акумулюватимуть, щоб потім цілий день провести у міжшкільному осередку – тобто на одній для кількох шкіл навчальній базі зі стрілецькими тренажерами, навчальними дронами, аптечками та медичними манекенами. Це в жодному разі не направлено на мілітаризацію дітей. Нова програма не передбачає вивчення статутів ЗСУ, 8 годин стройової підготовки, а радше розвиває поглиблене розуміння того, що означає жити в країні, де є постійна загроза війни.
Міністр Оксен Лісовий презентував вже затверджені МОН концептуальні засади реформування історичної освіти. На черзі – дорожня карта та залучення експертів до змін. Мета – створити україноцентричний курс історії, щоправда із назвою поки не визначилися:”Історія: Україна і світ” чи “Історія України і світу” та, вочевидь, запровадять його не цього року. Проте суть буде у тому, щоб усунути повтори, не розпорошувати знання по різним предметам – у дітей має бути цілісна картинка, вони мають розуміти зв’язок і суть історичних подій, явищ і процесів.
“Уроки щастя” – курс із соціально-емоційного навчання, який мають запровадити у новому навчальному році. В результаті освоєння курсу діти здобудуть знання і навички, потрібні для здатності будувати стосунки, бути творцем свого життя, розуміння ролі людини, уміння співчувати, бути гідним правдивим, вільним і справжнім. Курс має на меті побудувати розуміння ментального здоров’я та способів піклування про нього. База – американська програма Well-Being, адаптована до наших реалій. Курс передбачений для учнів 1-7 класів, а для учнів 7-9 класів – курс “Здоров’я, безпека та добробут”. З вересня 2024 року програму запровадять для першокласників.
У МОН скасували рекомендації щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5-6 класів та затвердили спільні рекомендації щодо оцінювання учнів 5-9 класів.
Ще у вересні минулого року президент Володимир Зеленський анонсував Застосунок “Мрія”. Це застосунок для вчителів, учнів та їхніх батьків. Для дітей “Мрія” покликана надавати інформацію про освітні програми та курси, відеоматеріали, варіанти позашкільної активності, олімпіади, графік як занять, так і різних гуртків та позашкільних заходів. Для батьків у першу чергу буде інформація щодо успішності, платформа для спілкування із вчителями. Для вчителів – матеріали для уроків, спецкурси, журнал, домашні завдання, розклад.
Одним із найголовніших фішок має стати цифровий дитячий документ «Мрія ID» - аналогічний тому, що є у “Дії”. Зараз “Мрія” у якості пілоту тестується в окремих школах. Запустити даний застосунок мають з вересня 2024 року.
Продовжуємо вивчати документальну базу
- Наказ МОН № 1120 від 09.08.2024 року “Про внесення змін до типової освітньої програми для 5–9 класів закладів загальної середньої освіти“
- Наказ МОН №1112 від 07.08.2024 р. “Про затвердження порядку та умов здобуття загальної середньої освіти в КЗ ЗСО в умовах воєнного стану в Україні”
- Наказ МОН № 1072 від 30.07.2024 року “Про затвердження концептуальних засад реформування історичної освіти в системі загальної середньої освіти”
- Наказ МОН №836 від 13.06.2024 “Про внесення змін у методичні рекомендації щодо окремих питань здобуття освіти в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні”
НАГАДУЄМО
Вже незабаром - 26 серпня відбудеться Всеукраїнська освітня конференція «Серпнева–2024»!
Ключові спікери розкажуть про трансформацію системи освіти та її роль у розвитку суспільства. Детальніше обговорюватимуть теми відновлення доступу до освіти, освіти як державної стратегії, а також навчання в умовах війни. У фокусі — базова школа: перезавантаження НУШ, реформа профільної середньої освіти та розвиток професійно-технічної освіти. Обговорюватиметься соціально-емоційний розвиток у садочках, цифровізацію освіти, позашкільну освіту та альтернативні школи.
Тож будьмо в курсі всього нового, надихаємося інноваційними ідеями та сучасними педагогічними практиками, розвиваємо внутрішній потенціал, набуваємо досвід задля покращення якості освіти!
І продовжуємо невпинно ДЯКУВАТИ Силам безпеки і оборони України за можливість працювати та навчатися!